Saznanja

Vesti iz nauke – jun 2024.

Novi uvidi u ishranu drevnih Mongola

Ilustracija: Freepik

Analiza proteina iz kotlova koje su arheolozi pronalazili na više lokacija a koje su drevni Mongoli koristili u bronzano doba, pokazuje tragove životinjske krvi i mleka.

Međunarodni tim istraživača koji predvodi Univerzitet u Bazelu, o ovom otkriću izveštava u novom radu u časopisu Scientific Reports.

Kotlovi su stari oko 2700 godina, a istraživači pretpostavljaju da je u njima sakupljana krv zaklanih životinja koja je korišćena u proizvodnji kobasica.

Osim toga, u kotlovima je fermentisano mleko a u najvećoj meri je to mleko jaka.

Kako bi putovanje do Marsa i nazad moglo da utiče na bubrege?

Ilustracija: Freepik

Univerzitetski koledž u Londonu sproveo je do sada najveće istraživanje o zdravlju bubrega u svemiru, a rezultate su objavili u časopisu Nature Communications.

Istraživački tim je postavio pitanje kako bi bubrezi reagovali na putovanje do Marsa i nazad u trajanju od godinu i po do dve i po godine.

Do sada su van niske Zemljine orbite, u uslovima u kojima nema Zemljinog magnetnog polja da ih štiti, boravili samo astronauti koji su posetili Mesec. Ali, ta putovanja su trajala svega po nekoliko dana.

Galaktičko zračenje bi moglo štetno da utiče na bubrege, što je novo istraživanje i potvrdilo.

U istraživanju su korišćeni uzorci ljudi i miševa koji su boravili na Međunarodnoj svemirskoj stanici što je pokazalo da i ovakva putovanja mogu dovesti do problema poput nastanka kamena u bubregu.

Međutim, laboratorijske simulacije na miševima pokazuju da bi višegodišnje izlaganje galaktičkom zračenju moglo da dovede do trajnog oštećenja i gubitka funkcije ovih organa.

Otkriveno najstarije vino

Ilustracija: Freepik

U španskom gradu Karmoni 2019. godine su pronađeni ostaci nekoliko osoba u dobro očuvanoj rimskoj grobnici.

Novi rezultati istraživačkog tima Departmana za organsku hemiju Univerziteta u Kordobi pokazuju da je tečnost pronađena u staklenoj urni jednog od sahranjenih muškaraca vino.

Ovo vino je staro više od 200 godina što ga čini najstarijim do sada pronađenim vinom, andaluzijskog je porekla i reč je o belom vinu koje je vremenom dobilo crvenkastu boju.

Fosili dinosaurusa nisu inspirisali priču o Grifonu

Ilustracija: Wikimedia commons

Nekada popularna tvrdnja da su fosili dinosaurusa inspirisali legednu o grifonu, mitološkom biću sa glavom ptice grabljivice i krilima na telu lava, osporena je u novoj studiji istraživača sa Univerziteta u Portsmutu.

Naime, paleontolozi sa ovog univerziteta su ponovo analizirali fosile Protoceratopsa, malog dinosaurusa koji je živeo na prostoru današnje Mongolije i severne Kine pre oko 70 miliona godina.

Više od 30 godina vladala je pretpostavka da su upravo njihovi fosili doveli do stvaranja mita jer su stajali na 4 noge, imali kljun ali i neka udubljenja koja su se mogla protumačiti kao krila.

Nova analiza je pored fosila obuhvatila i istorijske i arheološke izvore. Pretpostavka da su fosile uočili nomadi koji su tražili zlato pala je u vodu, jer se njihova nalazišta ne nalaze u blizini. Osim toga, kako bi videli sve delove fosila koji utiču na mit morali bi da ih izvuku iz kamena što je izazovno i sa savremenim alatom.

Grifoni su jedna od najstarijih mitoloških bića, a prvi put su se pojavili u egipatskoj i bliskoistočnoj umetnosti tokom četvrtog milenijuma pre nove ere, a u staroj Grčkoj su postali popularni tokom osmog veka pre nove ere.

Što smo bolji u prepoznavanju lica, gradimo bolje društvene veze?

Ilustracija: Pixabay

Da li imate problem da zapamtite nečiji lik ili ste jedni od onih koji nikad ne zaboravljaju lica?

Novo međunarodno istraživanje objavljeno u časopisu Cognition ukazuje da bi ova sposobnost mogla da utiče na to kakve veze gradite sa ljudima.

Jedan od zaključaka studije je da ovo osobina ne zavisi od toga koliko je osoba ekstravertna ili društvena. Međutim, ispitanici koji su u ekpserimentu bolje pamtili nova lica ili prepoznavali lista poznatih ličnosti, imali su veći broj bliskih odnosa u svom životu.

Istraživači ovu povezanost objašanjavaju na sledeći način: Zamislite da upoznate novu osobu i nekoliko dana kasnije sretnete je na ulici. Ukoliko ste dobri u prepoznavaju lica, javićete joj se, porazgovarati i nastaviti da gradite odnos.

Osim toga, istraživači tvrde da kada nas osoba koju smo nedavno upoznali prepozna, to može učiniti da se osećamo važno i cenjeno pa ćemo se toplije odnositi prema toj osobi dok ćemo se lošije osećati ako nas neko ne prepozna.